Reglement

GENERELT: Hvor intet andet er anført køres efter reglerne i “DCU’s sportslige regler”.

KLASSEINDDELING:

KlasseDrenge-årgangPige-årgangMax gear
U19 / U19 P2006-20072006-2007Fri
U17* / U17 P2008-20092008-20097,33 mtr.
U15 / U15 P2010-20112010-20116,68 mtr.
U13 / U13 P2012-20132012-20136,18 mtr.
U11 / U11 P2014-20152014-20156,18 mtr.

* Ved 120 ryttere tilmeldte ryttere i U17, deles klassen i en U16 og en U17 klasse.

Ryttere, der inden løbet er rykket op, kan ved tilmelding frit vælge, hvilken af de 2 klasser rytteren ønsker at deltage i.

KONKURRENCEPRINCIP: Etapeløbet afvikles over 5 etaper. Der køres på faktisk tid. Samt bonussekunder på 1-2-3-5 etape til de 5 første. Udgår en rytter på en etape, får rytteren den dårligste rytters tid +2 minut. Gælder ikke Gadeløbet.
Rytteren SKAL henvende sig i dommervognen, hvis vedkommende er udgår. Står en rytter af, er han/hun ude af klassementet. Alle etaper SKAL gennemføres for at få en placering i det samlede klassement og trøjekonkurrencer, men rytteren har ret til at starte på efterfølgende etaper. (se regel for gadeløb nedenfor).

LØBSPROGRAM
1. etape – Linjeløb: Den faktiske tid indregnes og der gives bonussekunder til de 5 første (8-6-5-3-2).
Ryttere der taber en omgang bliver taget ud af løbet, og får dårligste rytters tid, og er stadig med i det samlede klassement.

2. etape – Gadeløb: Den faktiske tid indregnes og der gives bonussekunder til de 5 første (8-6-5-3-2).
Ryttere der taber en omgang bliver taget ud af løbet, og får dårligste rytters tid, og er stadig med i det samlede klassement.
U11, U11P, U13 og U13P: Her skal man hele gadeløbet gennemføres, også hvis man bliver hentet med en omgang.

3. etape – Linjeløb: Den faktiske tid indregnes og der gives bonussekunder til de 5 første (8-6-5-3-2).
Ryttere der taber en omgang bliver taget ud af løbet, og får dårligste rytters tid, og er stadig med i det samlede klassement.

4. etape – Enkeltstart: Den faktiske tid indregnes

5. etape – Linjeløb: Den faktiske tid indregnes og der gives bonussekunder til de 5 første (8-6-5-3-2).
Ryttere der taber en omgang bliver taget ud af løbet, og får dårligste rytters tid, og er stadig med i det samlede klassement.

PRÆMIER: Præmier på etaperne til nr. 1-2-3 i U11/U11P/U13P og til nr. 1-2-3-4-5 i alle øvrige klasser.
Rytterne SKAL møde op til præmieoverrækkelse.

Den Gule Førertrøjen: Der kæmpes i hver klasse om “den gule førertrøje”. Førertrøjen tildeles den rytter i klassen, der efter hver etape ligger på 1. pladsen i det samlede klassement. Trøjen SKAL bæres af den førende rytter i hver klasse under næste etape. Trøjen erhverves til ejendom.


U19, U19P, U17 og U17P kæmper derudover om en pointtrøje og en bakketrøje. Der gives point til de tre første (5-3-1 point) ved hver lindlagte spurt. Førertrøjen tildeles den rytter der fører konkurrencen efter hver etape. Trøjerne SKAL bæres på efterfølgende etaper.
Rytterne SKAL møde op til præmieoverrækkelse.

10-4 Tømmerhandel Point-konkurrence
Der køres om den blå point-trøjen på alle etape.
Der køres om 5, 3 og 1 point til de tre første ryttere i hver spurt. Spurterne afvikles på målstregen.

1. etape: 1. omgang + målgang

2. etape: 5. omgang + målgang

3. etape: 1. omgang + målgang

4. etape: Målgang (hurtigste rytter)

5. etape: 1. omgang + målgang

.

Saksild Strandcamping bakketrøjen
Der køres om den røde bakke-trøjen på alle etape.
Der køres om 5, 3 og 1 point til de tre første ryttere i hver spurt.

1. etape: Ved Kanne – Første og sidste omgang (Se rutekort)

2. etape: 3. + 8. omgang (ved målstregen)

3. etape: Ved Blæsbjerg på 3. omgang (Se rutekort)

4. etape: Ved Blæsbjerg (Se rutekort)

5. etape: På Pederstrup – 1. omgang, 3. omgang og 5. omgang (Se rutekort)


HOLD KONKURRANCE: Der køres hold konkurrence i alle klasser hvor en klub/team har mindst 3 ryttere tilmeldt. Er der flere end 3 ryttere tilmeldt fra samme klub, i samme klasse, er det de 3 første rytteres tid på hver etape, der tæller som holdets tid. Det hold med mindste kørertid, vinder hold konkurrencen.


SERVICE: Service er ikke tilladt, hvilket vil sige, at ingen andre end de deltagende ryttere i samme felt må assistere en anden rytter ved defekt eller lignende. Der ydes dog service i U19P og U19 på 1., 3. og 5. etape.
Der vil på 2. etape (gadeløbet) være to service depoter, hvor det er muligt at få skiftet hjul ved godkendt defekt. Ryttere skal selv sørge for at have hjul i disse service depoter. Rytter vil få en omgangsrespit. U11, U11P, U13 og U13P. Ingen respit de 2 sidste omgange. Øvrige klasser. Ingen respit de sidste 3 omgange.
Der vil på 3. etape, efter grusvejsstykke, være et service depot hvor det er muligt at få skiftet hjul. Ryttere skal selv sørge for at have hjul i dette service depot.

GEARKONTROL: På 1., 2., 3., og 5. etape SKAL nr. 1, 2 og 3 komme til gearkontrol lige efter målgang.

DROPZONE: Der vil på hver etape være dropzoner. Disse SKAL benyttes.

START: Der vil inden starten på 1., 2., 3. og 5. etape være startbåse. Her vil rytterne blive kaldt frem ved lodtrækning efter rytterens rygnummer. Ryttere i førertrøjer (gul, blå og rød) starter altid forrest.

UDSTYR: Der køres på almindelige landevejscykler i U11 til U17. Øvrige regler: se “DCU’s sportslige regler. U19 og U19P kører ligeledes efter regler i “DCU’s sportslige regler”.
Låsning af gear kan accepteres for udenlandske ryttere.

RYGNUMRE: Der køres med egne rygnumre som placeres så de er “læsevenlige” når rytteren læner sig forover. Derudover køres med egen chip.