Cykelikon åbner Tour de Himmelfart

Cykelikon åbner Tour de Himmelfart

10. maj 2026 Slået fra Af Flemming Kajberg Leth Jensen

En af de største danske ryttere gennemtiderne åbner året Tour de Himmelfart.

Når klokken runder 9:00, og de første ryttere sendes ud på vejene omkring Odder, er det en af de største danske cykelryttere nogen sinde, som sender rytterne afsted. Odderdrengen Niels Fredborg, der slog sine folder på den nu nedlagte betonbane i Aarhus, er manden der skyder løbet i gang.

Det var på cykelbanen Niels Fredborg opnåede sine største meritetter, hvor han er noteret for hele 27 danske mesterskaber.

Han blev verdensmesterskaber hele tre gange, i 1967, 1968 og i 1970, alle tre gange i favoritdisciplinen 1000 meter på tid.

Fredborg deltog også hele fire gange ved OL, i bl.a. sprint, tandem, og 1000 meter på tid. Det var dog i favorit-disciplinen 1000-meter på tid, at Fredborg tog sine OL-medaljer, da det blev til Bronze i 1976, sølv i 1968 og den ikoniske guldmedalje ved lejende i München i 1972.  Året hvor han tog Danmarks eneste OL-medalje.

Det var faktisk på baggrund af denne guldmedalje, at Odder Cykel Klub’s daværende formand Carsten H. Pedersen tog initiativ til at starte en cykelklub i Odder.

Niels Fredborg modtog i 1972 B.T. Guld pris for årets sportspræsentation, samt Aarhus Stiftstidende’s Boye Pokal, hvilken han som den eneste har modtaget hele fire gange. Siden 1993 har han været medlem af Sportens Hall og Fame. En ære kun 4 cykelryttere kan prale af. Og i 2004 modtog han DCU’s Æresnål.

Niels Fredborg befinder sig Torsdag formiddag i målområdet, og han vil have effekter med fra sin lange og flotte karrierer. Så kom endelig forbi og hils på ham, og se nogle af de imponerende medaljer det er blevet til.

Fredborg vil selvfølgelig også være med til at uddele førertrøjer efter 1. etape.